dimecres, 12 de novembre del 2014

Llegir llibres en aparells electrònics limita la comprensió.




Un estudi recent realitzat a Europa revela que els lectors de llibres en format electrònic els comprenen menys que els que ho fan en mitjans impresos.

Aquest estudi s’ha realitzat a la Universitat de Stavanger de Noruega i amb la professora Anne Mangen com a cap principal de la investigació.






A l’estudi esmentat es va posar un grup de lectors a llegir un relat de l’escriptora estatunidenca Elizabeth George, autora de famosos llibres de misteri. La meitat d’aquestes persones el va llegir en un mitjà electrònic mentre que l’altra meitat el va llegir en paper. Tots dos tipus de lectors, quan van acabar la lectura, van respondre un senzill test sobre el relat llegit, i el resultat va ser que els lectors de la versió impresa van obtenir un resultat millor a la prova.



Els investigadors afirmen que el sentit del tacte relacionat amb els llibres electrònics no ofereix el mateix suport mental per a la reconstrucció de la història com, en canvi, sí que ho fa un llibre de paper. Expliquen que la diferència rau en el fet que quan una persona llegeix un llibre de paper pot sentir amb els dits la quantitat de fulls i com avança la lectura. Un llibre de paper situa els lectors i dóna solidesa a la història.

 


Segons els investigadors, amb la digitalització dels documents, la lectura s’està tornant fragmentada i intermitent, «les pantalles tenen un impacte negatiu sobre els aspectes emocionals i cognitius dels textos», assegura Mangen.





Per acabar, una dada curiosa: la majoria de les persones que hi van participar van afirmar que preferien llegir un llibre imprès.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada